Bygg upp förtroendet för din organisation

Sjunde punkten i rapporten från Lunds universitet ”Kommunikativa offentliga organisationer – Strategisk kommunikation som bygger relationer och förtroende” heter Bygg organisationens förtroende inifrån! Den belyser något som är otroligt viktigt i en organisation: Att insidan måste vara likadan som utsidan.

Image beskriver hur organisationen vill bli uppfattad, profil hur organisationen vill vara och identitet hur organisationen verkligen är.

Dessa tre bör överensstämma med varandra. En trovärdig organisation är likadan på utsidan som på insidan. En viktig insikt blir då att det inte finns några vattentäta skott mellan intern och extern kommunikation. Om en representant för organisationen säger en sak, hemsidan en annan och sociala medier en tredje förlorar organisationen i trovärdighet.

Var sker en organisations kommunikation?

Tänk dig en organisation som inte kommunicerar alls. Inte med omvärlden. Inte med sina medarbetare. Helt enkelt. Inte. Alls.

Det skulle inte hända särskilt mycket i och omkring den organisationen, eller hur? Inga varor eller tjänster skulle bli sålda. Inget skulle kunna köpas in. Medarbetarna skulle inte ha en aning om vad de förväntades göra.

Tänk dig sedan en organisation som kommunicerar på ett fantastiskt sätt med både omvärld och invärld. Här händer mycket positivt. Samarbetet med omvärlden fungerar strålande och medarbetarna känner både mening och glädje.

Intern och extern kommunikation hör ihop

Många tänker på ”kommunikation” som ett verktyg för att bygga upp en bild av organisationen mot omvärlden. Men ”kommunikation” är dessutom hur organisationen fungerar ihop med sig själv. Vilka vägar informationen tar, vem som pratar med vem om vad. Dock är det tyvärr inte ovanligt att det finns ett glapp mellan ledningens syn och medarbetarnas upplevelser.

Det handlar alltså om att följa, stötta och utveckla verksamheten så att människor ska kunna nås av – eller själva hitta – den information som de behöver när de behöver den. De ska vara trygga i på vilket sätt de ska dela information med varandra. Här är det också viktigt att identifiera kunskapsluckor och upptäcka samarbetsglapp. Allt med syftet att få en i grunden bra verksamhet att fungera ännu bättre.

Glädje kreativitet kommunikation

Som mitt mantra: Glädje, kreativitet och kommunikation. I en organisation där kulturen är positiv och utvecklande, där medarbetarna är involverade och engagerade i målsättningarna, där är också arbetsglädjen störst. En sådan organisation har helt enkelt byggt upp sitt förtroende på ett bra sätt, och det brukar också synas i den ekonomiska redovisningen.

När problem av olika slag uppstår hjälper engagerade medarbetare till att hitta lösningar. De vet nämligen inte bara vad som är organisationens ”varför” utan de har också ett eget ”varför” knutet till sin yrkesroll.

Med andra ord är en viktig del av kommunikationsarbetet att stödja och utveckla medarbetarna. Så här står det i rapporten:

Åtgärder för att skapa internt förtroende, psykologisk trygghet, identifikation med och stolthet över organisationen tycks vara än viktigare för att skapa ett kommunikativt engagemang bland medarbetarna. Kommunikatörer har tillsammans med andra funktioner som HR en viktig roll i att skapa dessa förutsättningar, men det krävs också att ledningen och cheferna bidrar i det arbetet.