Är alla medarbetare också kommunikatörer? Varför din roll i kommunikationen är viktigare än du tror
En del tänker sig att att all kommunikation är kommunikatörens ansvar. Men i dagens arbetsliv ligger faktiskt det här ansvaret på så gott som alla medarbetare. Här förklarar jag hur och varför varje person inom en organisation har ett kommunikativt ansvar.
Vad innebär det att vara en kommunikativ medarbetare?
I många organisationer förväntas medarbetarna att inte bara ”göra sitt jobb” utan också att vara aktiva i kommunikationen, både internt och externt. Det betyder att du som medarbetare måste söka information och ge feedback om du tycker att något är otydligt. Då bidrar du till en kultur av förtroende och bättre samarbete. Det är nämligen oerhört svårt för ledningen att veta om deras information går fram om de inte får respons.
Hur bygger medarbetare förtroende genom kommunikation?
I min serie blogginlägg har jag nu nått fram till den åttonde punkten i rapporten från Lunds universitet ”Kommunikativa offentliga organisationer – Strategisk kommunikation som bygger relationer och förtroende” där vikten av att bredda medarbetarnas kommunikationsroll betonas:
”Allt fler organisationer tycks inse medarbetarnas viktiga betydelse i organisationens kommunikation. Samtidigt är medarbetarnas kommunikativa ansvar och roller sällan särskilt tydligt definierade eller diskuterade i någon större utsträckning.”
Det som du som medarbetare säger behöver stämma överens med vad andra representanter för organisationen för fram. Det måste också stämma med det som står på organisationens hemsida och i sociala medier. Det innebär samtidigt att du som medarbetare bör påpeka för din organisation om du upplever att de gemensamma budskapen av någon anledning inte fungerar.
Kommunikatörens roll som coach i verksamhetsutvecklingen
Många kommunikatörer fungerar idag som verksamhetsutvecklare och coacher, med ansvar för att skapa en fungerande dialog i och runt organisationen. Detta arbete är avgörande i en samspelande och förtroendefull organisation, där varje medarbetares röst är viktig.