Våga vara människa!

Nu är mina funderingar framme vid den tionde och sista punkten i rapporten från Lunds universitet ”Kommunikativa offentliga organisationer – Strategisk kommunikation som bygger relationer och förtroende”. Den heter Omfamna det icke-perfekta och personliga – och det är något som jag instämmer till hundra procent med.

Precis som rapportförfattarna påpekar så är – exempelvis när offentliga organisationer sprider information i sociala medier – det ytliga, glättiga, tillrättalagda och överperfekta inte särskilt intressant.

Som medborgare vill jag naturligtvis få information om vad som händer i mitt land, min region eller min kommun – och jag vill helst få det på ett personligt sätt som hjälper mig att förstå tankarna och värderingarna bakom besluten. Kan jag dessutom ställa frågor och få bra och snabba svar på mina funderingar blir det ännu bättre.

Polisen – ett föredöme

Ett utmärkt exempel på detta är Polisen. Leta upp inlägg från Polisen i dina sociala medie-flöden och NJUT av hur bra den information som du hittar där är. Nära, mänsklig och förklarande. Det händer ofta att en enskild polis har skrivit under inlägget med sitt eget namn vilket ytterligare stärker trovärdigheten.

Mänsklighet kontra Ai

Jag tror dessutom att det här med riktiga människor, mänsklighet och personlighet kommer att bli ännu viktigare i takt med att allt fler använder Ai för att producera allt mer informationsmaterial. Material som blir just glättigt, ytligt och tillrättalagt. Och därmed allt mer ointressant.

Vilket leder tillbaka till ett av mina mantran inom kommunikation: ”Människor tycker om människor.”  

Så: Nästa gång du sprider ett budskap, oavsett om det är i en organisation eller privat, våga vara människa. Våga visa lite av dina egna tankar, känslor och perspektiv. Då ökar chansen att du gör skillnad.