Vad innebär kommunikation i allmänhetens tjänst?
Nu är vi framme vid punkt 9 i rapporten från Lunds universitet ”Kommunikativa offentliga organisationer – Strategisk kommunikation som bygger relationer och förtroende”. Den heter ”Ta fasta på allmänhetens intressen!” och det är väl precis det en offentlig organisation ska göra? En offentlig organisation i Sverige lyder antingen under staten, regionen eller kommunen och har i uppdrag att bevaka och/eller hantera frågor inom ett specifikt område.
Med andra ord handlar de flesta offentliga organisationers uppdrag mycket om kommunikation. Organisationen ska hålla sig uppdaterad inom sitt område, vara lyhörd för vad allmänheten tycker/vill/behöver veta inom detta område och dessutom förmedla kunskap till dem som behöver det på olika nivåer i samhället. Alltså är det inte alls underligt att det finns många specialister på kommunikation – det vill säga kommunikatörer – i offentlig verksamhet.
Hur många kommunikatörer behövs det egentligen?
Samtidigt brukar antalet kommunikatörer i offentliga organisationer ifrågasättas. Jag tror personligen att det handlar om en missuppfattning kring vad kommunikatörernas roll är. Det är nog många som tror att en kommunikatörs uppgift är att till varje pris skapa en positiv bild av organisationen, när det i själva verket handlar om att skapa samhällsnytta genom att se till att hela informationsflödet inom och runt organisationen fungerar på bästa sätt.
En viktig del i det här är att organisationen måste vara tydlig med hur dess uppdrag ser ut och på vilket sätt den ”levererar”, annars finns risken att omvärlden har felaktiga förväntningar på vad organisationen ska uträtta vilket i sin tur leder till besvikelser och ifrågasättanden.
Etiska riktlinjer för kommunikationsarbete
Sveriges Kommunikatörers har tagut fram en uppförandekod som omfattar alla medlemmar i Sveriges Kommunikatörer men även riktar sig till alla som arbetar med kommunikation, antingen i egenskap av professionell kommunikatör, eller där kommunikation utgör en viktig del av ett annat yrke. Du hittar denna uppförandekod här: https://www.sverigeskommunikatorer.se/kunskapsbank/artiklar/sveriges-kommunikatorers-uppforandekod/